2014. január 14., kedd

Zsírsavak típusai

  • Telített zsírsav: Ezt kellene kerülni, azonban nem mindegyik rossz! A telített zsírsavak néhány fajtája, például a kókuszban levő, nagyon is egészséges. 
  • Tranzsírsav: = méreg. Nassolni valókban, pékárukban és a sült krumpliban is megtalálható. Ha az alkotóelemek között azt olvassuk, hogy "részben hidrogénezett olaj", akkor vannak benne transzzsírsavak. Ne fogyasszunk ilyeneket!
  •  Kivétel a CLA transzzsír, amely a füvön nevelt állatból nyert húsfélében található. Itt az a fontos, hogy nem emberi készítmény! ( A tejtermékekben is megtalálható, de ezeket nem ajánlatos fogyasztani, erről részletesen a konyhai veszélyforrások 2. rész című bejegyzésünkben olvashattok)
  • Egyszeresen telítetlen zsírsav: Olívaolajban és diófélékben található, jót tesz az egészségünknek.
  • Többszörösen telítetlen zsírsav: Két féle lehet, omega-3 és omega-6 zsírsavak. Három féle omega-3 zsírsav létezik. Az egyik a lenmagolajban található, ALA (alfa-linolénsav). Ez esszenciális zsírsavnak tekinthető, mert a szervezet nem tudja előállítani, így étkezésből kell nyerni. Azonban a két másik omega-3 zsírsav, a DHA (dokozabexánsav) és az EPA (eikozapentaénsav) a lazachoz hasonló halfélékben található. Fontos, hogy "készen" bevigyük étkezéssel ezeket lazachoz hasonló halakból. Egészségünk szempontjából ez létfontosságú! Az omega-6 zsírsavak fontosak a sejtmembrán egészséges működésében. Azonban az omega-6 zsírsavak magas bevitele fokozza a szabad gyökök károsító hatásait, ezért figyelni kell a korlátozott bevitelre, és egyensúlyban kell tartani a bevitt omega-3 zsírsavak mennyiségével.

Pontosan mit is csinálnak az omega-3 zsírsavak?
  • Az omega-3 beépül a sejtekbe és segíti a sejtek kommunikációját egymással. 
  • Az omega-3 zsírsavak depresszió elleni hatását jelenleg is vizsgálják.
  • Az omega-3 zsírsavak nagyon fontos szerepet töltenek be a magzat agyi fejlődésében. Mivel az embrióagy súlyának 60%-a zsír, és ennek a zsírnak nagy része DHA (halakban megtalálható omega-3 zsírsav), a halolajok szedése vagy vadhal fogyasztása az egyik legjobb amit a kismama tehet.  Az omega-3 zsírsavak nagy menyisége segíti a gyermek intelligenciájának kifejlődését.
  • Az omega-3 zsírsavak gyulladáscsökkentők. Mivel a gyulladás szinte minden betegség alapverő része, mondhatni a gyulladás maga a néma gyilkos, ezért a gyulladásgátló ételek és táplálékkiegészítők egészségünk szempontjából rendkívül fontosak.
  • Az omega-3 zsírsavak megelőzik a vörösvérsejtek egymáshoz tapadását ( = vérrögök keletkezése => szívroham)
  • Az omega-3 zsírsavak elősegítik a vérnyomás csökkentését továbbá a segíti az inzulin termelését.



Táplálékkiegészítők:
- halolaj
- halolajkapszula
- lenmagolaj


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése