2014. január 27., hétfő

Kakaó probléma! Ezt ellenőrizd vásárlás előtt!



 x % Cacao vagy Cocoa? Nem mindegy!
 

Cocoa (kakaó)

  • alacsony minőségű kakaó
  • feldolgozott
  • hővel finomított
  • a tápanyagok jelentős mennyiségétől megfosztott
  • gyakran tartalmaz: cukrot, tejet, zsírt, hidrogénezett olajokat és mesterséges aromákat
  • testtömeg-gyarapodást okozhat


Cacao (kakaóbab)
  • segíti a fogyást
  • elősegíti az egészséges bőr kialakulását, megőrzését
  • magas antioxidáns tartalmú
  • javítja a hangulatot
  • alapvetően fontos vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz
  • javítja az agyműködést
  • orvosolja a fejfájást
  • elősegíti a szív egészségének megőrzését
  • fokozza a nemi vágyat 
  • SUPERFOOD


 Ellenőrizd az összetevőket és válassz bölcsen!


Ha hasznosak találtad a bejegyzésünk kérjük oszd meg, hogy másoknak is segíthess! 


2014. január 16., csütörtök

Koleszterin és a tojás

Nem csinálok titkot abból, hogy a paleo diéta mellett majdnem minden nap eszem tojást.

Ezért felmerülhet a kérdés: és mi lesz a koleszterinnel?



A koleszterin önmagában még nem veszélyezteti az egészséget. 

A koleszterin olyan molekula, ami fontos a szervezet számára. Kevésbé köztudott, hogy a koleszterin nagy része a szervezetben képződik. Ha táplálkozással több koleszterint fogyasztunk,  akkor a májunk kevesebbet fog termelni, így tartja fent az egyensúlyt.

Az étrendi koleszterinnek - pl.: tojássárgában lévő - minimális hatása van a szérumkoleszterin szintre ( ezt méri a doki). A tojás szívbetegségre gyakorolt hatását nem lehet csak a koleszterintartalmából megállapítani. A tojás sok olyan hasznos tápanyagot tartalmaz, amire szükségünk van (fehérjét, többszörösen telítetlen zsírsavakat, folsavakat, B-vitaminokat). 

Tény, hogy a telített zsírsav emeli a koleszterinszintet. Érdemes azonban megvizsgálni más szemszögből is a kérdést, mert az étrendi koleszterin és a szívbetegségek közötti kapcsolat még a mai napig tisztázatlan.

Észre kell vennünk, hogy a koleszterincsökketés piszkosul nagy üzlet. A Forbes szerint a legtöbbet vásárolt gyógyszerek toplistájának tagja évek óta számos koleszterincsökkentő készítmény.  Gondolhatod, micsoda több milliárdos forgalomról lehet itt szó.

Véleményem szerint, jó lenne ha a koleszterincsökketés helyett, inkább a szívbetegség megelőzésén lenne a hangsúly, ezt pedig természetes gyulladáscsökkentőkkel kellene elérnünk.(olívaolaj, dió, hal, zöldség, stb. fogyasztása)


"Egészségünk nagy részben attól függ, hogyan éljük életünket! "



2014. január 15., szerda

Rostok & Antioxidánsok

Rostok:

  • A rostok - főleg az oldható rostok - szintén csökkentik a vér koleszterinszintjét és lassítják  cukor felszívódását, ami rendkívül fontos mind a cukorbetegnek, mind az egyéb vércukorproblémákkal  küszködők számára. A rostokban gazdag étrend csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség veszélyének kialakulását.
  • pl.: málna, aszalt szilva, avokádó, mazsola, és a legtöbb zöld színű zöldség, melyek kevésbé emelik meg a vércukorszintet, mint a krumpli vagy szinte bármelyik búza alapanyagú étel.
  • A rostban gazdag étrend általában kevesebb kalóriát tartalmaz, így a a fogyás első számú kiegészítője lehet.


Antioxidánsok:

  • Oxidáció olyankor történik, amikor például félbevágunk egy almát és kint hagyjuk a levegőn. Megbarnul.
  • Ha a szervezetben rendszeresen zajlik le az oxidáció, az súlyos károsodást okozhat a sejteknek.
  • Az oxidáció - az oxidációs stressz- szinte minden betegségben jelen van. 
  • Az antioxidánsok segítenek leküzdeni ezt a folyamatot. Az antioxidánsok hiánya korai szívbetegséghez, a rákhoz és egyre gyarapodó memóriaproblémákhoz vezethet.

Konklúzió: Rostokban & Antioxidánsokban gazdag étrend!


Tippek antioxidáns kiegészítőkre:
  • Homoktövis
  • Lenmagolaj
  • Szőlőmagolaj és Szőlőmagliszt
  • Aloe Vera kapszula
  • Fokhagyma kapszula
  • Gojibogyó 
  • Koenzim Q-10 kapszula
  • Antioxidáns kapszula
  • Acai berry kapszula



Miért fontos a glikémiás index?


A glikémiás index azt mutatja meg, hogy egy adott étel mennyiben emeli meg a vércukorszintet.  

A cukorban gazdag ételek - vagy azok amelyek a szervezetben gyorsan cukorrá alakulnak át - "magas glikémiás" ételeknek minősülnek.

Miért fontos ez?
  • Mert a vércukorszint emelkedésekor megemelkedik az inzulin nevű hormon szintje is, ami ha folyamatosan magas szinten termelődik akkor cukorbetegséghez, szívbetegséghez és számos más betegséghez vezethet.
  • Az "alacsony glikémiás" ételek fogyasztása garantáltan hozzájárul az egészségünk megőrzéséhez. 

Tehát amit fontos megjegyezni:  együnk kevesebb olyan ételt, amely gyorsan alakul át cukorrá a szervezetünkben!



2014. január 14., kedd

Lazac-probléma




Minden táplálkozási szakértő ajánlja a lazac fogyasztását. 

Csupán egy gond van ezzel, hogy a gazdaságban nevelt lazac nem ugyanaz, mint a vadvízi lazac. 

A vadvízi lazac tele van omega-3 zsírsavakkal. Megdöbbentő színét annak köszönheti, hogy általában krillt eszik, ami egy rendkívül hasznos alkotóelemmel, a természetes karotinoiddal, az asztaxantinnal gazdagítja - ettől lesz a lazac gyönyörű vöröses színű. 

A gazdaságban nevelt lazac azonban sohasem látott krillt - azok a lazacok gabonát esznek. Ez körülbelül olyan, mintha az oroszlánokat csokis sütin akarnánk felnevelni. Szinte egyáltalán nincsenek bennük omega-3 zsírsavak, és színüket festékektől nyerik.

A vadlazac és a gazdaságban nevelt lazac két teljesen különböző étel! 

Mégis anélkül, hogy tudnánk ugyanazt a szót használjuk mindkettőre. Ez elég nagy gond...


Vadlazac beszerzési lehetőség tipp:
  • Lidl 999Ft/ 250g 

Csendes-óceáni lazacfilé, gyakorlatilag szálkamentes, gyorsfagyasztott, 2 filé/ csomag.
Összetevők: 100% csendes-óceáni lazacfilé
Fogási terület: Alaszka, Ohotszki tenger
Fogás: tengervízből vontatóhálóval, kopoltyúhálóval vagy kerítőhálóval halászott.

Ha találkozok valódi vadlazaccal felteszem a többit is. A Lehel piacon egyelőre nem jártam sikerrel... 4800Ft/kg és Norvégiában gazdaságban nevelt. Érdemes rákérdezni, mert ugyanazon az áron vagy még drágábban is árulják a gabonával táplált lazacot!


Zsírsavak típusai

  • Telített zsírsav: Ezt kellene kerülni, azonban nem mindegyik rossz! A telített zsírsavak néhány fajtája, például a kókuszban levő, nagyon is egészséges. 
  • Tranzsírsav: = méreg. Nassolni valókban, pékárukban és a sült krumpliban is megtalálható. Ha az alkotóelemek között azt olvassuk, hogy "részben hidrogénezett olaj", akkor vannak benne transzzsírsavak. Ne fogyasszunk ilyeneket!
  •  Kivétel a CLA transzzsír, amely a füvön nevelt állatból nyert húsfélében található. Itt az a fontos, hogy nem emberi készítmény! ( A tejtermékekben is megtalálható, de ezeket nem ajánlatos fogyasztani, erről részletesen a konyhai veszélyforrások 2. rész című bejegyzésünkben olvashattok)
  • Egyszeresen telítetlen zsírsav: Olívaolajban és diófélékben található, jót tesz az egészségünknek.
  • Többszörösen telítetlen zsírsav: Két féle lehet, omega-3 és omega-6 zsírsavak. Három féle omega-3 zsírsav létezik. Az egyik a lenmagolajban található, ALA (alfa-linolénsav). Ez esszenciális zsírsavnak tekinthető, mert a szervezet nem tudja előállítani, így étkezésből kell nyerni. Azonban a két másik omega-3 zsírsav, a DHA (dokozabexánsav) és az EPA (eikozapentaénsav) a lazachoz hasonló halfélékben található. Fontos, hogy "készen" bevigyük étkezéssel ezeket lazachoz hasonló halakból. Egészségünk szempontjából ez létfontosságú! Az omega-6 zsírsavak fontosak a sejtmembrán egészséges működésében. Azonban az omega-6 zsírsavak magas bevitele fokozza a szabad gyökök károsító hatásait, ezért figyelni kell a korlátozott bevitelre, és egyensúlyban kell tartani a bevitt omega-3 zsírsavak mennyiségével.

Pontosan mit is csinálnak az omega-3 zsírsavak?
  • Az omega-3 beépül a sejtekbe és segíti a sejtek kommunikációját egymással. 
  • Az omega-3 zsírsavak depresszió elleni hatását jelenleg is vizsgálják.
  • Az omega-3 zsírsavak nagyon fontos szerepet töltenek be a magzat agyi fejlődésében. Mivel az embrióagy súlyának 60%-a zsír, és ennek a zsírnak nagy része DHA (halakban megtalálható omega-3 zsírsav), a halolajok szedése vagy vadhal fogyasztása az egyik legjobb amit a kismama tehet.  Az omega-3 zsírsavak nagy menyisége segíti a gyermek intelligenciájának kifejlődését.
  • Az omega-3 zsírsavak gyulladáscsökkentők. Mivel a gyulladás szinte minden betegség alapverő része, mondhatni a gyulladás maga a néma gyilkos, ezért a gyulladásgátló ételek és táplálékkiegészítők egészségünk szempontjából rendkívül fontosak.
  • Az omega-3 zsírsavak megelőzik a vörösvérsejtek egymáshoz tapadását ( = vérrögök keletkezése => szívroham)
  • Az omega-3 zsírsavak elősegítik a vérnyomás csökkentését továbbá a segíti az inzulin termelését.



Táplálékkiegészítők:
- halolaj
- halolajkapszula
- lenmagolaj