2013. február 21., csütörtök

Mi is a CrossFit? CrossFit és paleo diéta?

Érdekes és merész váltásnak tűnhet a jóga után a crossfit-tel foglalkozni. Egyelőre még csak szóban teszem ezt meg - még nem vagyok olyan fizikális állapotban, hogy bele merjek vágni - de nem marad el, az biztos! Egyre több helyről hallottam mostanában ezt az edzésformát, életmódot, ezért úgy gondoltam, hogy érdemes utána olvasnom.

Hogy miért vagyok ennyire szkeptikus? Nézzétek meg Ti is a videót!



Kezdjük a legelejétől. Calisthenic saját testúlyos edzés. Gyakorlatilag ez az alapja minden sportnak, így a crossfitnek is. Itt kell megemlítenünk Paul Wade - Fegyencedzés című könyvét, aki a saját testsúlyos edzéshez szükséges módszerét 19 év alatt a legkeményebb amerikai börtönökben alkotta meg.

A Fegyencedzés rendszere mindössze 6 gyakorlaton alapul: a „mesterhatoson”.

Mind a 6 nagy mozgásforma 10 különböző gyakorlatra oszlik. Ez a tíz gyakorlat az úgynevezett „tíz lépés”. Ez azért szükséges, hogy a tanuló fokozatosan léphessen előre és felfelé a mozgás különböző nehézségi szintjein, a kezdőtől a mesterfokig.

A mesterhatos gyakorlatai: fekvőtámasz, guggolás, húzódzkodás, lábemelés, híd, fekvőtámasz kézenállásból.


A CrossFit egy olyan komplex edzésforma, amely több sportág mozgásvilágát használja fel, mint például az atlétika, súlyemelés, evezés, úszás, torna és kettlebell. Változatos, sokoldalú, intenzív, magas erőfeszítést igényel, kevés eszközzel vagy akár eszköz nélkül is, lényegében bárhol végezhető.



A funkcionális edzés "az evolúció által kialakított testünk rendeltetésszerű használata, a vele született alapképességek és erő életben tartása, optimalizálása, fejlesztése". A gyakorlatok során testünket természetes módon mozgatjuk, elkerülve ezzel hosszútávon az ízületi fájdalmakat. Mindamellett, hogy látványos izomzatot építünk, óriási erőre is szert teszünk.

A CrossFit komplex gyakorlatokból áll, amelyeknek célja, hogy az egész testet egyszerre megdolgoztassa, a lábujjaktól a nyakig! Ez az edzés nem koncentrál külön-külön egyes izomcsoportok fejlesztésére. Az izom csoportok külön-külön való izolálása nem célra vezető, ha igazán ki szeretnénk használni a testünkben rejlő potenciált. 

Ejtsünk néhány szót a táplálkozásról is, ugyanis csakis akkor érhetünk el eredményeket, ha megfelelő az étrendünk! CrossFit és Paleo diéta?

Meginterjúvoltuk Patakfalvi Danit (RKC Instructor, TRX Trainer, CrossFit Level 1 Trainer, Németország)

  • Miért pont a paleo diéta mellett döntöttél?
Azért a paleo étrend, mert ez fekszik nekem személy szerint a legjobban. Korábban próbáltam más diétákat is mint pl: Atkins,South Beach,meg legutóbb a Warrior's Diet-et is, de mindegyiknél elvéreztem. (Ez személyes kudarcélmény, nem a diéták ellen szól.) Az elsőnél és a harmadiknál nem tudtam figyelni napközben és állandóan fáradtnak éreztem magam. A South Beach diéta pedig túl keménynek bizonyult, 4-5 hónap folyamatos "csalások" után szembe kellet néznem a ténnyel,hogy abba kell hagynom.

  • Mennyi ideje paleozol?
6-8 hónapja és elég jól megy. Sokkal fittebbnek érzem magam.

  • Főzöl is magadra?
Igen, rendszeresen készítek magamnak különböző paleo ételeket.

  • Fedezni tudod a crossfithez szükséges napi ásványi anyag & energia beviteled ebből a diétából?
Nem teljesen, szedek mellé táplálék kiegészítőket, vitaminokat, ásványi anyag komplexeket.

  • Csökkent-/ Nőtt-e mellette a súlyod?
92 kg-al kezdtem, most 88,9 kg vagyok, de sokkal szálkásabb, tömörebb. Ránézésre az emberek 80-nak saccolnak. Amikor 92 voltam, akkor kb. mindenki ennyinek is becsült.

  • Milyen tapasztalataid vannak? (egészségügyi, közérzet, stb.)
Egészségügyileg rendben vagyok, közérzetileg van néha olyan, hogy éhesnek érzem magam :), de ez minden. Kevésbé vagyok fáradékony, több energiát érzek magamban, jóval kiegyensúlyozottabb lettem.

  • Van-e olyan amit eszel, de nem teljesen paleo?
Igen, alkalomadtán eszek burgonyát és rizst is.

  • Milyen arányban eszel húst, zöldséget, gyümölcsöt, magvakat?
Az arányokat nem mérem, ennyire nem megyek rá a matekra, mindig amit érzek, hogy szükséges. Természetesen emellett azért odafigyelek a napi szénhidrát - és fehérje bevitelre.

  • Oktatsz is crossfittet?
Igen, személyi edzésben használom a rendszert 2011 óta, egyelőre egy teljesen hétköznapi konditeremben.

Tehát a kérdésre a válasz, igenis működik együtt a SPORT és a PALEO DIÉTA! Külföldi oldalakon utánaolvasva számos forrás alátámasztja, hogy sok crossfittes paleo diétát folytat. Mindamellett hogy tökéletesen fedezik a napi energiaszükségletüket, súlyt csökkentenek, szálkás izomzatot építenek és egészségesen élnek. A nerdfitness oldalán bukkantam rá egy nagyon találó és felejthetetlen kommentre:

"Meghökkentő a különbség 1 tányér tészta és 1 tányér brokkoli között. A tészta csupán hirtelen megemeli az inzulin szintedet és lelassít Téged. A Paleo megmutatja, hogy hogyan használd az ételt üzemanyagként a tested számára."

2011-es CrossFit Games győztese Rich Froning: "Talán soha nem leszek a legerősebb. Talán nem vagyok a leggyorsabb, de én edzek a legkeményebben."



Jó sportolást, erőt és egészséget kívánok!

Üdv,
Szkepti


Forrás: enportal.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése